zondag 20 september 2009

Rencontrez Rob, rencontrez Paris

Vanaf donderdag heeft Rob hier gelogeerd, die op de terugreis van een conferentie langs Parijs kwam, en de stad graag wilde leren kennen. Het weekend was ik ook vrij, zodat we samen de obligate en minder obligate plaatsen konden aandoen. Zo hebben we de gezelligheid op de bruggen rondom Île de la Cité genoten, en de Notre Dame bij nacht gezien (van buiten dus). Best een mooi gezicht allemaal.


Overdag hebben we ons ondergedompeld in de veelheid van indrukken van het Louvre. Er is daadwerkelijk gigantisch veel te zien. Meestal doen allerlei opgraafsels (uit Egypte, namelijk) mij niet zoveel, maar toen ik even de tijd had genomen om me te realiseren dat deze voorwerpen daadwerkelijk allemaal een keer gemaakt en gebruikt zijn, kwam het tot leven. Als ik de tijd nu zou terugspoelen, dan komt er echt een moment dat mensen hier wijn uit schenken of dit beeldje aanbidden. Curieus... Verder nog in de Notre Dame geweest (en ons ook verbaasd over het dynamisch bereik van onze ogen).


Mocht je ooit nog in Créteil willen uitgaan: slecht idee. Na een uur gedwaald te hebben, kwamen we toch weer bovenin het winkelcentrum. Te arren moede hebben we daar in een Union Bar-achtige setting een biertje gedronken, maar dit was natuurlijk niet het bruine café waarop we gehoopt hadden. Op advies van een collega hebben we in het straatje 'Butte aux Cailles' (metro Place d'Italie) een gezellige uitspanning gevonden. De foto is wat vaag, maar... dat waren wij toen inmiddels ook. (Daarvóór hadden wij ons geluk beproefd op Rue de la Lappe (metro Bastille), maar toen we op een gegeven moment meer ME dan burgers om ons heen zagen, hebben we maar rechtsomkeert gemaakt. Voor Scintilla's activiteit 'Rellen met de ME' hebben we ook altijd beleefd bedankt.) Een andere optie, misschien later nog, was Rue Mouffetard (metro Place Monge).